≡ Menu

Jännitystä ja yllättäviä tilanteita matkalla Mexico Cityyn

Helpottunut travelleri Los Angelesin lentäkentällä lähtöaulassa

Matka Havaijilta Mexico Cityyn oli taas vaihteeksi sellainen jännitysnäytelmä, ettei ole kiinnostusta kokeilla uudelleen vähään aikaan. Ja tällä kertaa jännitys johtui ihan omasta mokasta.

Meidän lento Havaijilta lähti illalla yhdentoista maissa ja saapui seuraavana aamuna reilun viiden tunnin lennon ja parin tunnin aikaeron jälkeen Los Angelesiin klo 6.20. Katkonaista unta tuli otettua palloon ehkä kolmisen tuntia. Meidän jatkolento Mexico Cityyn lähtisi vasta kymmenen maissa, joten välilaskun aikana meillä oli hyvää aikaa kerätä kimpsut ja kampsut matkatavarahihnalta, hoitaa lähtöselvitykset ja turvatarkastukset kaikessa rauhassa ja nauttia vielä aamiaistakin transithallin puolella. Toiveissa oli ottaa pienet nokoset taas lentokoneessa, edessä kun oli vielä toinen muutaman tunnin lento. Paineltiin lähtöselvitystiskille.

Se tunne, kun lentokenttävirkailija sanoo, että “your flight was yesterday”, on aika jäätävä. Me ollaan normaalisti tosi tarkkoja ja huolellisia kaikenlaisten järjestelyjen kanssa, mutta tällä kertaa meille oli sattunut paha, paha moka. Ei oltu jostain syystä tultu ajatelleeksi ollenkaan, että myöhään illalla lähtevä lento on perillä tietysti vasta seuraavana päivänä. Ilmeisesti viime aikoina on iskenyt snadi väsymys matkajärjestelyjä kohtaan, kun tällä lailla keskittyminen pääsi herpaantumaan. 770 euroa liihotteli siinä silmiemme edessä taivaan tuuliin.

Paitsi että onneksemme Aero Mexicon virkailija osoitti tilanteessa suurta joustavuutta (vai olisikohan lipussa vaan ollut jotkut superhyvät ehdot) ja ehdotti, että hän voisi laittaa meidät jonotuslistalle, jos vaikka seuraavalta lennolta vapautuisi paikkoja. Lennot olivat lomasesongin takia täynnä, mutta joskus paikkoja kuitenkin vapautuu. Suostuttiin ehdotukseen oitis ja paineltiin läheiseen Starbucksiin kahville. Tajuttiin samassa, että myös Mexico Cityn kahden ensimmäisen yön majoitus oli varattu väärille päiville, joten hyödynnettiin odotusaika ja otettiin yhteyttä hostelliin ja saatiin varaus siirrettyä päivällä eteenpäin. Kiitettävää joustavuutta myös hostellista, mehän oltiin kuitenkin jätetty saapumatta paikalle.

Nautittiin siinä sitten aamiaista hieman jännittyneissä tunnelmissa, vaikka oltiinkin aika positiivisia vapaiden paikkojen suhteen, ja suunnattiin takaisin tiskille sovittuun aikaan. Lähtöselvityksen sulkeuduttua vapaita paikkoja oli tasan yksi kappale, jota meille kyllä tarjottiin, mutta ei olisi tullut mieleenkään lähteä eri teille tässä kohtaa matkaa. Siirryttiin nöyrästi seuraavan lennon jonotuslistalle ja alettiin taas jännätä sormet ja varpaat ristissä, että päästäänkö sitä matkaan vaiko eikö. Odotusta oli tässä vaiheessa edessä kolme tuntia. Kirjoitettiin hostelliin, että voisivat perua meidän varauksen, matkaan pääseminen kun näytti olevan enemmän kuin epävarmaa.

Kahdeltatoista takaisin tiskille. Jonotuslistalla oli meidän edellä useampi henkilö ja yhteensäkin koko joukko jännittyneitä matkaajia, mutta virkailija oli toiveikas. Klo 12.18 lähtöselvitys sulkeutui ja meille vapautui paikat! Hurraa! Juostiin kiireen vilkkaa turvatarkastukseen ja lähtöportille, ostettiin pikapikaa pullot vettä ja asetuttiin odottamaan. Pian kuulutettiin (espanjaksi) lennon olevan 20 minuuttia myöhässä, mutta se ei meitä tässä vaiheessa vituttanut, käytiin ostamassa vähän evästä ja otettiin rennosti.

Honolulun lentokentällä lähtöportilla

Vihdoinkin lähtöportilla!

Helpottunut matkaaja lähtöaulassa

Helpottunut travelleri odotushallissa

Lento sujui torkkuen, perille Mexico Cityyn saavuttiin kahdeksalta illalla paikallista aikaa. Maahantulomuodollisuudet sujuivat kuin vettä vaan, kukaan ei ollut kiinnostunut missä tai kuinka kauan aioimme Meksikossa viettää, passiin leimattiin 180 päivää, matkatavaratkin tulivat onnellisesti perille. Terminaalissa alettiin miettiä, mistä sitä mahtaisi löytyä katto pään päälle. Ei oltu näin rankan reissun jälkeen kiinnostuneita meidän alkuperäisestä hostellista, siellä kun olisi ollut tiedossa yhteiskäyttökylppärit ja partyhostellimeininkiä, joten summattiin pikapikaa vaihtoehdot. Joko etsittäisiin jostain netti ja alettaisiin etsiä majapaikkaa netistä, otettaisiin taksi johonkin keskustaan ja alettaisiin etsiä majapaikkaa summamutikassa tai etsittäisiin lentokentältä joku majoituksentarjoaja.

Onneksemme katse osui tiskiin, jonka päällä luki Hoteles, eikun sinne. Oltiin jostain ehditty lukea, että Mexico Cityssä on Centro Histórico -niminen keskusta, joten ilmaistiin tiskin takana meikkejään kohentavalle henkilölle sujuvalla espanjan kielellä, että etsimme halpaa hotellia Centro Históricosta. Ensimmäinen ehdotus maksoi yli 100 Ameriikan dollaria per huone, mutta ilmaistuamme, että etsimme jotain huomattavasti halvempaa, toinen ehdotus osui jo lähemmäs budjettiamme. Kahden hengen huone Hotel Principalista maksoi 400 pesoa eli 23 euroa, kaupat tuli. Otettiin terminaalin edestä pre-paid-taksi 12 eurolla (Mexico Cityssä kannattaa käyttää taxi seguroa eli turvallista taksia, me päädyttiin Sitio 300 -firman pirssiin) ja hypättiin helpottuneina kyytiin. Asioilla on tapana suttaantua.

Matka lentokentältä keskustaan kesti ehkä noin tunnin, ei kyllä otettu aikaa, koska kännyköistä oli akut loppu. Jo matkalla huomattiin, että nyt ollaan taas saavuttu vähän eksoottisempaan matkakohteeseen länsimaisten ja järjestelmällisten Australian ja Havaijin jälkeen. Liikenne oli kaoottista, autokanta oli iältään ja kunnoltaan varsin vaihtelevaa, populaa oli joka paikassa ihan hemmetisti ja törmättiinpä johonkin härdelliinkin, jossa oli osallisina joukko mellakkapoliiseja, ja joka hidasti matkantekoa melkoisesti. Testattiin taas varovasti espanjankielentaitoamme ja kysyttiin kuskilta mitä oikein on meneillään, mutta kuski vastasi (mikäli oikein ymmärsimme), että tämä tämmöinen on Mexico Cityssä ihan normaalia meininkiä. Nada especial.

Uuvuttavan ja jännittävän päivän, tai oikeastaan vuorokauden jälkeen oltiin varsin väsyneitä, mutta myös täpinöissämme, sillä ilmassa alkoi taas pitkästä aikaa olla kunnon seikkailutravellauksen tuntua! Uusi maanosa, uusi maa, ihmisiä, hälinää, kaaosta, tuoksuja ja meteliä. Ihan mahtavaa! Todettiin myös, että ei olla ehkä ikinä saavuttu mihinkään maahan niin täydellisen valmistautumattomina kuin nyt Meksikoon. Oltiin etukäteen selvitetty ainoastaan että pitääkö meidän hankkia ennen maahan saapumista viisumit, mutta muuten oltiin ihan ummikoita. Tiedettiin, että maan valuutta on peso, mutta kurssista ei ollut minkään valtakunnan hajua. Mexico City oli meille täysin vieras, ei tiedetty mitään kaupunginosista, nähtävyyksistä, hintatasosta, mistään. Kaikki oli auki, kaikki oli mahdollista. Tätähän tänne oltiin tultu tekemään, seikkailemaan!

Saavuttiin Hotel Principaliin ja asetuttiin konstailemattomaan pikku huoneeseemme, joka oli taas paluu perusasioiden äärelle. Pieni sänky, kova patja, huoneen perällä pikkuinen kylppäri jonka suihkusta tuli vettä hyvällä paineella mutta sillä lailla laajalle sirottaen. Viemäri haisi. Havaijin sviitin jälkeen muutos oli merkittävä, mutta ei haitannut yhtään. Hintatasokin oli vähän toista.

Pikaisen siistiytymisen jälkeen lähdettiin etsimään apetta. Oltiin uuvuttavan matkanteon jälkeen vähän sellaisessa ihmisepelkoisessa tilassa, että oltaisiin haluttu vain hakea lähimmästä pikaruokalasta hampparit ja tulla kotiin syömään, mutta Burger King pisti ovet säppiin juuri nenän edestä! Palattiin kotikadun kansankuppilaan, jonka edustalla pyöri mehukas lihavarras, ja astuttiin rohkeasti sisään. Ja hyvä niin, koska vedettiin 9 eurolla niin valtava satsi taivaallisen hyviä tacoja (pastores, piernas, quesadillas, tortas de chorizo, salsa picante…) että napa naukui! Tyytyväisinä ja mahat täynnä takaisin hotellille ja unta palloon.

Herkullisia tacoja Salon Coronassa Bolivar-kadulla

Älyttömän hyviä ja halpoja tacoja Salon Coronassa meidän kotikadulla Bolivarilla

{ 3 comments… add one }
  • Laura 7.6.2017, 08:37

Eksyin blogiinne lukemaan maailmanympärys reissusta ja ihmettelen missä kaikki australia postaukset ovat? Maailmanympärimatka välilehden takaa pompataan suoraan australian matkasuunnitelmasta mexico cityyn :/ eli marras ja joulukuu on kokonaan poissa..

• Cocoa etsimässä 7.7.2017, 09:13

Hei Laura ja kiva että olet löytänyt blogimme pariin :). Kiitos myös tarkasta huomiosta, hyvä että raportoit siitä! Itse kun ei aina huomaa kaikkea. Vaikuttaa siltä, että kategoria-tageissa on jotain feelua, täytyy käydä ne läpi. Kaikkien Australia-postausten pitäisi löytyä Australia-kategoriasta, ainakin pikavilkaisulla näin näyttäisi olevankin. Mukavia lukuhetkiä!

• Cocoa etsimässä 7.7.2017, 09:24

Nyt pitäisi olla kategorioiden korjattu ja myös Australia-postausten löytyä maailmanympärimatka-välilehdeltä! Kiitos vielä huomiosta 🙂