≡ Menu

Joulu Puerto Escondidossa

Meksiko Puerto Escondido matkablogi

Kuten olette ehkä huomanneet, blogissa on pitänyt hiljaiseloa kuluneet viikot. Syynä on se, että meidän hyvät ystävämme Aleksandra ja Vesku olivat täällä meidän kanssa lomailemassa (käytiin Cancúnissa, Vallidolidissa, Akumalissa ja Tulumissa – juttua tulossa myöhemmin), ja me päätettiin tuona aikana keskittyä vain ja ainoastaan kuulumisten päivittämiseen ja hauskan pitämiseen. Ja hauskaahan me jumankekka pidettiinkin! Aleksandra ja Vesku lähtivät takaisin Suomeen muutama päivä sitten, ja nyt kun me ollaan ehditty toipua täällä Isla Holboxilla jokunen päivä, on aika päivittää taas blogia (blogger on kyllä vastustanut kovasti, kuvien lataamisen kanssa on suuria ongelmia!). Palataan siis joulunalusviikolle.

Mexico Cityssä alkoi tulla vilu, oli pakko päästä aurinkoon. Pakattiin kimpsut ja kampsut ja hypättiin yöbussiin, jonka keulassa luki Puerto Escondido. Adios kolea Mexico City! Aamulla oltaisiin lämpimässä.

Siisti kupla Puerto Escondidossa aivan rannan tuntumassa

Meksiko Puerto Escondido matkablogi

Näissä aalloissa kelpasi polskia!

Jouluaattoiltana iski pienen pieni koti-ikävä. Ensimmäistä ja varmastikin viimeistä kertaa. Parin punaviinilasillisen herkistäminä Varpunen jouluaamuna, Lumiukon tunnari ja Nat King Colen samettinen ääni saivat tunteet pintaan. Ei se hullumpaa olisi joulua viettää kotosallakaan. Pienten skypettelyjen jälkeen lähdettiin kylille. Jos onnistuttaisiin näkemään joku soihtukulkue tai piñatan rikkominen. Ei nähty. Sin piñata no hay posada. Jatkettiin viereiselle rannalle, mutta ei sielläkään mitään tapahtunut. Kylänraitti oli autio. Palattiin hotellille. Onneksi hotellin ravintolassa oli vielä pöytä vapaana, joten päästiin joulutunnelmaan mitä herkullisemman kala-aterian ääressä. Perinteinen jouluähkykin siinä tuli hankittua. Mangojuustokakku oli taivaallista! Joulupäivä meni suurin piirtein samoissa tunnelmissa. Ei ketään missään. Sin piñata no hay posada.

Päivät kuluivat rattoisasti hotellin kattoterasilla hammockeissa tai aurinkotuoleissa makoillen. Välillä pienessä poolissa vilvoittautuen. Ja tottakai meressä käytiin polskimassa! Niin aamutuimaan kuin auringonlaskun aikaankin. Muut Puerto Escondidossa suositut aktiviteetit kuten laskuvarjohypyt ja surffaus jätettiin suosiolla muille.

Meksiko Puerto Escondido matkablogi

Ujo haikara ja sen peilikuva

Rannalla oli paljon pelikaaneja.

Jännä käsipatsas

Puerto Escondidon kaunis auringonlasku

Viikko Puerto Escondidossa vierähti rennoissa merkeissä. Tykästyttiin paikkaan kovin, varsin turistisesta meiningistä sekä joulunpyhien ryysiksestä ja kalliista hinnoista huolimatta. Me asuttiin Playa Marinero -rannalla, jolla oli hurjista aalloista huolimatta turvallista uiskennella. Meidän rannasta oikealla oli paikallisten turistien suosima Bahia Principal -ranta (joulun aikaan tupaten täynnä!) ja vasemmalla pienen kallion takana ulkomaalaisten turistien suosima Playa Zicatela -ranta, joka oli rannoista vilkkain ravintoloiden, baarien ja matkamuistokauppojen osalta. Zicatela oli siitä huono, että rannalla ei voinut lainkaan uida vaarallisten virtausten takia. Puerto Escondido nousi yhdeksi tämän reissun miellyttävimmistä rantakohteista, eikä vähiten hotellimme Flor de Marian uskomattoman avuliaan ja ystävällisen isäntäpariskunnan ansiosta. Paikan turistisuudesta ja joulunajan kiireistä huolimatta Puerto Escondidossa leppoisa meininki oli koko ajan läsnä.

Bahia Principal

Playa Zicatela

Hotel Flor de Maria – suosittelemme!