≡ Menu

Fuengirola on kuin Espanjan Vuosaari

Fuengirola kokemuksia

Fuengirola tuntuu tällä hetkellä olevan kuuminta hottia – ainakin jos meidän matkablogeihin painottunutta somekuplaamme on uskominen. Kuluneena talvena bloggaaja poikineen reissasi Aurinkorannikolla, osa jopa muutti sinne talvehtimaan, ja heidän päivityksensä ovat olleet täynnä puhdasta Fuge-lovea. Kuvissa on nähty leveitä hymyjä, lyhyitä hihoja, pitkiä hiekkarantoja, terassille katettuja aamiaisia, helmeileviä drinksuja, värikylläisiä auringonlaskuja ja kukkuroittain tuoreita hedelmiä. Kuvien perusteella elämä auringon alla näyttää helpolta ja leppoisalta.

Eivätkä bloggaajat ole ainoita tuttuja naamoja, jotka ovat löytäneet elämäänsä auringon Fuengirolasta. Aleksanteri Hakaniemen kappaleessa Fuengirola rakastavaiset pakenevat Aurinkorannikolle pelastamaan parisuhteensa arjen harmaudelta. Aki ja Heli Palsanmäki muuttivat viime syksynä Fugeen – joskin sittemmin selvisi, että vain Huutokauppakeisarin uutta kautta kuvaamaan. TV-ohjelma Jyrkistä aikanaan tutuksi tullut Pizza Pekkarinen pyörittää Fuengirola-kaupunkilehteä ja useaa muuta Fuge-bisnestä.

Ja lista jatkuu. Sakari Kuosmanen, Jorma Pulkkinen, Eero Lehti, Jari Sillanpää, Raija Oras

Mekin kävimme Fuengirolassa pikku visiitillä viime joulukuussa, kuten ehkä huomasitte. Kerroimme tuosta reissusta jokin aika sitten, mutta mainitsimme Fuengirolan vain ohimennen. Pääasiassa tietysti siksi, että postaus käsitteli ihan jotain muuta, mutta osittain myös siksi, että emme ole oikein tienneet, mitä haluaisimme siitä sanoa.

Sillä totuus on, että emme syttyneet Fuengirolasta laisinkaan. Siis yhtään. Ja miksi tämän julki kirjoittaminen on sitten niin hankalaa? Ehkä siksi, että Fugessa asuu/asui monia ystäviämme ja tuttujamme, emmekä halua arvostella heidän asuinpaikkavalintaansa. Ehkä siksi, että lyhyellä visiitillämme meille osui olosuhteita, jotka saattoivat vaikuttaa arvostelukykyymme.

Fuengirola_brunssi
Organic Cafen brunssi oli Fugen-matkan kohokohtia. Benedictin munia…
Fuengirola_brunssi2
…shakshukaa…
Fuge_brunssi
…ja erinomaista seuraa.

Ei Fugessa sinänsä mitään vikaa ole. Siellähän on puitteet tavallaan ihan kohdillaan. Aurinko paistaa 320 päivää vuodessa, palmut huojuvat, rantaviivaa myötäilee kilometrien mittainen hiekkaranta ja keli on kehnoimmillaankin Suomen kevät. Kulkuyhteydet muualle Aurinkorannikolle ja Espanjaan ovat hyvät, elleivät erinomaiset. Hintatasokin on varsin kohtuullinen, etenkin jos käytettävissä on suomalaiset tulot.

Fuengirola on tunnettu valtavasta suomalaisyhteisöstään, jonka koko vaihtelee eri arvioiden mukaan 10 000 ja 20 000 välillä. Tämä näkyy palveluissa: Fugessa on suomalainen koulu, suomalainen ostoskeskus, suomalainen lehti, suomalaisia asunnonvälitystoimistoja, suomalainen joogastudio, suomalainen matkatoimisto sekä tietysti suomalaisia puoteja, kahviloita, ravintoloita ja baareja. Kuka ei muka ole kuullut Tauskin baarista (eli virallisesti Tauski Barista)? Eivätkä Fuengirolan Suomi-baarit tosiaan yhteen Tauskiin jää.

Fugella on myös varsin kyseenalainen maine. Sitä pidetään suomalaisten junttikohteena, jonne meikäläiset lentävät elämään ja olemaan toisten suomalaisten kanssa, syömään lihapullia ja ryyppäämään. Tätä mielikuvaa ei ainakaan parantanut parin vuoden takainen Miksun baari -reality, jossa kaverukset ”pyörittivät baaria” Fuengirolassa, mikä tietysti tarkoitti kännistä sekoilua ja muuta urpoilua. Ja pakko myöntää, että meidänkin mielikuvissa tämä junttimaine istui tiukassa, mutta lähdimme silti reissuun avoimin mielin ja valmiina heittämään ennakkoluulot romukoppaan, etenkin kun olimme kuulleet paikan päältä niin paljon hyviä kokemuksia.

Mutta miten tämä kaikki liittyy Vuosaareen, kysytte varmaan?

Kuten ehkä muistatte, me asumme tällä hetkellä Helsingin Vallilassa, jota rakastamme kovin – niin kotiamme kuin kaupunginosaakin. Mutta koska kotimme sattuu olemaan yksiö ja me satumme nykyään olemaan kolmehenkinen perhe, on vain ajan kysymys, milloin joudumme muuttamaan isompaan.

Viime kesänä ajattelimme, että ehkä uusi koti voisi löytyä Vuosaaresta, jossa on selvästi itäistä kantakaupunkia edullisempi hintataso. Päätimme lähteä tutustumisretkelle. Kuten Fuengirolassa, myös Vuosaaressa on puitteet kohdillaan: paljon kohtuuhintaisia perheasuntoja, sijainti meren rannalla, hyvät kulkuyhteydet, palvelut ja luonto lähellä – jopa se hiekkaranta löytyy.

Mutta Vuosaaressa kävi viime kesänä samoin kuin Fuengirolassa muutama kuukausi myöhemmin. Kun kävelimme pitkin Aurinkolahden rantabulevardia kohti Uutelan merellistä ulkoilupuistoa totesimme, että jotain tärkeää puuttuu. Se tunne.

Sydän sanoi, että Vuosaari ei ole meidän juttu. Eikä ole myöskään Fuengirola.

Fugessa me ei toki ehditty muutaman päivän aikana kuin raapaista hieman pintaa: käyskennellä Los Bolichesin kaupunginosassa rantabulevardia, suomalaisten Junakaduksi nimeämää pääkatua ja vähän muitakin kortteleita, käydä ostoksilla tiistaitorilla ja marketissa, pistäytyä muutamassa ravintolassa ja baarissa sekä haistella yleistä ilmapiiriä.

Fuengirola_plaza
Tämä oli ihan kiva aukio, söimme siellä illallista yhtenä päivänä.
Fuengirola_sitruunapuu
Tämä oli aika tyypillinen näky kun lähti rannasta ja junakadulta vähän kauemmas.
Fuengirola_torilla
Tiistaitorilla oli hyvät vihannes- ja hedelmävalikoimat, mutta muuten tarjonta oli lähinnä halpaa kiinatuotantoa (muutamia käsityöläiskojuja lukuunottamatta).

Eikä meihin tehnyt vaikutusta totta puhuen oikein mikään. Ranta on kaunis, se on myönnettävä, mutta joulukuussa saimme tyytyä ihailemaan sitä etäältä. Arkkitehtuuri ei ainakaan Los Bolichesissa ole erityisen kaunista, vaan kaupunkikuvaa hallitsevat 70-lukulaiset elementtitalot.

Lisäksi kaikkialla oli todella hiljaista, mikä saattoi johtua ajankohdasta. Iso osa paikoista tuntui olevan kiinni ja ne harvat avoinna olevat eivät huudelleet meille. Suomalaisuus näkyi ja kuului joka puolella, mikä ei ole meille etu silloin kun ollaan ulkomailla. Monille Fuengirolassa talvehtiville se varmasti on.

Eikä se suomalaisten maine ryyppykansana valitettavasti jäänyt meiltäkään havaitsematta.

Ärsyttävyyden huippu oli, kun eräällä aamiaisella jouduimme sivukorvalla kuuntelemaan viereisen pöydän suomalaisseurueen maahanmuuttokriittistä keskustelua. Se oli varsin absurdia, ottaen huomioon, että he olivat vieraalla maalla itsekin.

Summa summarum: Fuengirola ei herättänyt meissä oikein mitään. Ei mitään erityisen negatiivista, mutta ei myöskään positiivista. Tai ehkä kuitenkin enemmän negatiivista.

Mutta miksi tämä teksti piti kirjoittaa? Me ei tykätty paikasta josta moni muu tykkää, so what, olisiko tämän voinut pitää omana tietonaan? Olisi toki, ja ehkä olisi pitänytkin, mutta kaikki ne meidän Facebook-syötteisiin tulvivat Fuge-postaukset ja -päivitykset olivat niin yksimielisen hehkuttavia, että me koimme melkein velvollisuudeksemme kertoa toisenlainenkin näkemys. Muistuttaa, että meitä matkailijoita on monenlaisia, ja että ainoa keino saada selville onko joku kohde itselle mieluisa, on käydä katsomassa itse.

Meidän osalta Fuengirola on nyt katsottu. Ei jatkoon.

PS. Fugen paras puoli on se, että läheltä löytyy lukuisia vierailemisen arvoisia paikkoja. Seuraavassa postauksessa esittelemmekin kolme mainiota päiväretkikohdetta Fuengirolasta – stay tuned!

Fuengirola_smoothiet
Nämä viimeisen päivän aamiaissmoothiet olivat pirtsakat, mutta viereisen pöydän suomalaissankareiden maahanmuuttokriittiset keskustelut ärsyttivät…

Pysy ajan tasalla – tilaa Pullopostia Cocolta -uutiskirje!

Haluatko kuulumisia ja vinkkejä suoraan sähköpostiisi kerran viikossa? Tilaa Pullopostia Cocolta -uutiskirje, jossa kerromme arkisia kuulumisiamme, pohdimme ajankohtaisia matkailuaiheita ja tarjoamme kivoja vinkkejä niin tapahtumiin, ravintoloihiin, kirjoihin kuin säästämiseenkin liittyen. Pulloposti käsittelee matkailua, mutta myös muuta kuin matkailua! Kannattaa siis tilata :).

Tilaa uutiskirje täältä: Pullopostia Cocolta -uutiskirjeen tilauslinkki

{ 39 comments… add one }
  • Mirka/Reason for Season 20.4.2019, 21:25

    Virkistävää lukea välillä muutakin kuin hehkutusta (:. Kaikkien ei todellakaan tarvitse tykätä kaikista paikoista, ja on erittäin ok myös sanoa ääneen, että ei tykkää. Itse en ole käynyt Fugessa, mutta isäni tuli sieltä jälleen kerran työmatkalta muutama päivä sitten ja totesi, että ei hän sinne kyllä lomalle lähtisi. Tiedä tuota sitten, pitäisi varmaan itse käydä tsekkaamassa. Se on aina niin monesta asiasta kiinni, millainen fiilis mistäkin paikasta tulee. Itse olen tällä hetkellä Rovaniemellä (perhettä moikkaamassa) ja jos tulisin tänne ensimmäistä kertaa huhtikuussa, niin ajattelisin kaupungin olevan ihan supertylsä ja ankea, mutta onneksi olen käynyt täällä kaikkina muinakin vuodenaikoina. Sää vaikuttaa ainakin itselläni ihan valtavasti fiilikseen. Mutta siis, tämä oli ehdottomasti mielenkiintoinen postaus, ei tarvitse ollenkaan miettiä, olisiko pitänyt jättää kirjoittamatta :).

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 15:15

      Kiitos kommentista! Onnistuit löytämään postauksen ytimen, eli että ”kaikkien ei tarvitse tykätä kaikista paikoista”. Se me juuri haluttiin tuoda esille. Että vaikka joku paikka olisi aivan täydellinen yhdelle (oli ne kriteerit sitten mitkä tahansa), se ei välttämättä ole sitä toiselle. Koska tarpeita, odotuksia, haluja ja makuja on erilaisia, eikä voi sanoa, että toisen maku olisi parempi tai mielipide tärkeämpi.

  • Elina | Vaihda vapaalle 20.4.2019, 22:02

    Kiva, kun toit esille tämän puolen Fugesta. Me ei olla siellä koskaan käyty, mutta kieltämättä tänä talvena on tullut sellainen kuva, että se on todellinen talvipakoparatiisi. 😄 Tässä oli ihan huomion arvoisia seikkoja. Joskus olisi kieltämättä mukava kokeilla viettää talvi jossain lämmössä, mutta mulle siellä pitäisi olla jatkuvasti vähintään +25 ja sekään ei taida Fuengirolassa ihan toteutua. Ei kyllä toteudu missään Euroopan mantereella.

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 15:31

      Kiitos kommentista! Me ollaan myös palloteltu talvipakohaaveita, ja yksi vaihtoehto on ollut Espanjassa Costa Bravan rannikko Barcelonasta pohjoiseen, mutta sekin on nyt vähän jäänyt taka-alalle. Käytiin sielläkin syksyllä, kierreltiin pari viikkoa jopa, mutta vaikka muuten tykättiin, ei sieltäkään löytynyt sitä just oikeaa kylää tai fiilistä, minne haluaisi asettua. Meillekin kyllä kelpaisi ihan kunnolla lämmin, vähintään se +25 :). Voi tosin olla, että pysytellään ihan täällä kotona, mutta käydään vain lomailemassa jossain lämpimässä, sekin tuntuu ihan hyvälle vaihtoehdolle.

      Mutta siis Fugesta. Monethan kyllä tykkää, mutta ei sitä oikein voi sanoa, onko se itselle sopiva paikka, ennen kuin käy katsomassa. Sen etuja on varmaankin se helppous ja Suomi-yhteisö, ja sellaisille jotka ei niitä kaipaa, joku toinen kohde on ehkä parempi.

  • Espanjaan 20.4.2019, 22:03

    Luulenpa, että osa avainta fiiliksistäsi on tässä omassa lauseessasi: ”Fugessa me ei toki ehditty muutaman päivän aikana kuin raapaista hieman pintaa: käyskennellä Los Bolichesin kaupunginosassa rantabulevardia, suomalaisten Junakaduksi nimeämää pääkatua ja vähän muitakin kortteleita, käydä ostoksilla tiistaitorilla ja marketissa, pistäytyä muutamassa ravintolassa ja baarissa sekä haistella yleistä ilmapiiriä.” Te olette ihan selvästi nähneet paikasta juuri sen puolen, joka harvaa innostaa. Enkä minäkään erityisesti Fuengirolaa hehkuta mitenkään, enkä ainakaan noita asioita. Itsekin olen pitänyt tukikohtanani mieluummin Torremolinosia. Olen kovin tyytyväinen Aurinkorannikon monipuolisiin mahdollisuuksiin todellakin lähteä pois turistirannalta, olla kävelemättä vain sitä yhtä katua ja olla käymättä millään kiinatuotteita kauppaavilla markkinoilla. Olemme kulkeneet ympäristön puistoissa, valkoisissa kylissä, vuorilla, patikkareiteillä, nauttineet sillä tavalla auringosta ja mahdollisuuksista liikkua. Enkä näissä ympyröissä ole tutustunut minkäänlaiseen ryyppyturismiin, en sitten ollenkaan. Sitä vastoin olemme kyllä tutustuneet muihin suomalaisiinkin, sellaisiin, jotka harrastavat samoja asioita kuin mekin. Suomalaisyhteisö kyllä tarjoaa erittäin monipuolisia mahdollisuuksia, kunhan vain solahtaa sinne, minne haluaa. Minusta olet ihan oikeassa. Jos etsit paikkaa, johon turisti ihastuisi muutaman päivän reissussa, en minäkään liputtaisi Fuengirolan puolesta. Jos taas haluaisit olla pitempään paikassa, jossa on helppo olla ja helppo liikkua, silloin voisit löytää jotain, toki riippuu siinäkin, mitä haet. Me olemme löytäneet oman tapamme. Ja se on kyllä jotain ihan muuta kuin Los Bolichesin rantakatu tai suomibaarit.

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 21:04

      Kiitos hyvästä kommentista! Onpa kiva, että olette löytäneet oman tapanne elää ja olla Aurinkorannikolla, kuulostaa oikein mukavalta. Olet oikeassa siinä, että ehdimme lyhyen reissumme aikana nähdä vain hyvin pienen osan Fuengirolaa, ja ehkä monen mielestä sen vähemmän innostavan osan (meillä ei ole vertailukohtaa, joten emme osaa sanoa). Mutta sillä taas mielestämme ei ole niinkään merkitystä, että olimme Fuengirolassa ”vain” lomamatkalla, vaan saman tuomion paikka olisi saanut, jos olisimme arvioineet sitä asuinpaikkana. Olimme itse asiassa Fugessa asuvien ystäviemme luona vierailulla, joten pääsimme seuraamaan lähietäisyydeltä millaista se arkikin voi olla. Heille se oli hyvää ja toimivaa arkea, mutta me kaipaamme omassa arjessamme (ja lomillamme) erilaisia asioita. Kommenttisi lopussa osut aivan asian ytimeen: ”riippuu siitäkin, mitä haet”. Juuri näin! Meillä ihmisillä on erilaisia tarpeita, odotuksia, toiveita ja kiinnostuksen kohteita, ja siinä missä joku ratkaisu on yhdelle täydellinen, se ei välttämättä ole toiselle lainkaan sopiva. Ai niin, ja lopuksi piti vielä painottaa, että tämä postaus koskee ihan puhtaasti pelkkää Fuengirolaa, ei muita Aurinkorannikon kohteita. Seuraava kohde käsittelee kivoja päiväretkikohteita Fuengirolasta, kannattaa tulla muutaman päivän päästä lueskelemaan!

  • Melissa 21.4.2019, 21:25

    Mitä itse olen katsellut blogeja, niin en ole lämmennyt tähän paikkaan, eli ei ole matkalistalla, tosin ei ole koko Espanja. Mieluummin menen sinne Vuosaareen 😀

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 21:05

      Vuosaareen mekin kyllä mennään uudestaan :). Espanja on itse asiassa meidän lempimaita, mutta Fuge ei iskenyt. Costa Bravan rannikolla on esim. ihania rantoja ja kyliä!

  • Pekka 22.4.2019, 07:44

    Hyvä kirjoitus. Ei ole varmaankaan optimikohde viikon tai kahden lomalle paitsi jos noihin 20000:een mahtuu tuttuja tai sukulaisia, joita on kiva tavata lomallaan tai on koulujakäymätön ummikko, jolle suomella pärjääminen on loman A&Ö. Tilanne muuttuu aivan toisenlaiseksi, jos näkökulmana on lyhyen loman sijaan asuminen! Silloin on hienoa, että ulkomailla asuessaankin pääsee tarvittaessa hammaslääkäriin tai lääkäriin äidinkielellään, voi halutessaan hankkia jouluna harmaasuolatun kinkun tai arkena HKn sinisen. Fugen voi sanoa olevan Suomen eteläsin kunta ja sellaisenaan sää, hintataso ja minusta kyllä muutenkin paremmat oltavat kuin Vuosaaressa.

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 21:15

      Moikka Pekka ja kiitos kommentista! Mekään ei oltais Fugeen päädytty, ellei oltais käyty moikkaamassa siellä asuvia kavereita. Kielitaidottomalle ja suomiyhteisössä viihtyvälle Fuge on varmasti oikein passeli valinta pidempiaikaiseen oleskeluun, mutta me emme harkitsisi sitä edes asuinpaikkana. Mutta tämä asia riippuu ihan siitä mitä kukakin arjessa kaipaa! Me ei kaivata joulukinkkua eikä sinistä lenkkiä, ja selvitään lääkäristäkin vieraalla kielellä (jopa elekielellä – kokemusta on!), mutta ymmärretään kyllä oikein hyvin, jos jotkut kaipaa suomalaisempaa meininkiä. Säätä ja hintatasoa ei voi kyllä moittia!

  • Pete 22.4.2019, 10:45

    En ole fugefani, mutta kuullostaa oudolta, että paikkaa mollataan sen takia, että toisten suomalaisten turistien käytös siellä ärsyttää. Onko se muka kaupungin vika?

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 21:56

      Onko tämä sarkasmia? Jos on, peukku, jos ei, vastaamme seuraavasti: kaupunki ei ole subjekti, joka olisi vastuussa tekemisistään tai tekemättä jättämisistään, mutta kaikki mitä sen rajojen sisällä tehdään vaikuttaa siihen, millainen se on. Joten vastaus on kyllä.

  • :O 22.4.2019, 12:08

    Olipa negatiivinen kirjoitus. Mitä järkeä kirjoittaa mitään, jos ei ole yhtään positiivista sanottavaa mistään?
    Voi olla että teilläkin mieli muuttuisi Vuosaaren suhteen, jos olisi varaa asua Aurinkolahden bulevardin rantarivissä niin että meri näkyy esteettömästi joka ikkunasta. Just saying..

    • Cocoa etsimässä 23.4.2019, 21:59

      Tässä blogissa on sen 8-vuotisen historian aikana sanottu pääsääntöisesti positiivisia asioita vaikka kuinka monesta asiasta, minkä kyllä tietäisit, jos olisit lukenut muitakin kuin vain tämän jutun :). Ja toisaalta, eikö saisi kirjoittaa kuin positiivisia asioita?

    • Anna 27.4.2019, 09:53

      Aurinkolahdesta puheen ollen…muutin siitä kylästä pois, asuttuani 6 vuotta tällä esteettömän näköalalan ”paratiisissa” rantakadulla. Tunnistan niin blogin sanat…se tunne..Sieluton paikka mielestäni, vaikka kaunis. Kesäisin ympäri pisaavia känniääliöitä iltaisin rannalla huudattamassa musaa. Roskaavia perheitä bulevardilla jne. Juu, ei ole Aurinkolahden vika, mutta se paikka on tätä. Laitoimme taloyhtiön ympäri aidan, sillä pihamme oli yleinen käymälä. Tämä vain tekee puitteiltaan hienosta paikasta halvan, ja edelleen se tunne….. Muutimme takaisin keskustaan Katajanokalle. Uimaranta puuttuu, mutta ihanat ulkoilusaaret lähellä. Mutta se junttius ja metelöinti, ördääminen on pois, siitä kiitämme. Aurinkolahti-ei jatkoon.

      • Cocoa etsimässä 27.4.2019, 20:19

        Moikka Anna ja kiitos kommentista! Meillä ei ole Vuosaaresta tahi Aurinkolahdesta noin paljon kokemusta, ollaan käyty siellä vain muutaman kerran lyhyesti, mutta omalta paikalta se ei tuntunut. Mut ai kauhee jos siellä on noin paljon ördääjiä ja känniääliöitä ja nurkkiin kuseksijoita! Meillä asuu paljon ystäviä ja tuttuja Vuosaaressa, ja viihtyvät kyllä oikein hyvin, mutta ehkä nuo dokailijat ovat sitten nimenomaan rantabulsan ongelma? Keskustan monet kaupunginosat ovat mellekin mieleen, asuttu on niin Vallilassa ja Kalliossa kuin Rööperissä ja Ullanlinnassa. Katajanokka on myös ihana! Siellä tulee käytyä kävelyillä erityisesti kesäisin.

  • Sestoelemento 22.4.2019, 14:46

    Jep, kaikissa paikoissa on ne hyvät ja huonot puolet. Paratiisia ei ole, se paratiisisaarikin voi alkaa ahdistamaan kun pitäisi päästä äkkiä hammasläärille yms. 1-2 viikon lomat erikseen, mutta toki niiden aikana fiiliksen saa, kiinnostaako kohde uudestaan. Jos ei, niin turha hakata päätä seinään, maapallolla riittää kyllä koluttavaa. Pitkään ulkomailla ja useassa maassa asuneena (en kuitenkaan Espanjassa) voin kertoa kokemuksesta, että sieltä hyvänkin fiiliksen kohteesta löytyy ärsyttäviä asioita kun arkea viettää, niiden kanssa vaan oppii elämään. Riippuu sitten asenteista ja arvoista, mitkä asiat ketäkin ärsyttävät. Se kirjoituksesta pistikin silmään, että kirjoittaja asuu Vallillassa yksiössä perheen kanssa, joten villisti stereotypioiden valossa arvaten ei varmaankaan aurinkorannikko ole ’teidän juttu’, siinä mielessä lopputulos on enemmänkin odotettu kuin yllätys. Ylipäätään Espanjan rannikkokohteet eivät fundamentaalisesti fiilikseltään toisistaan eroa, joten aika sama missä siellä päin pyörii (pl. tietysti spesiaalipaikat kuten friikki Benidorm, tai ehkäpä juuri tuo Fuge suomalaisille). Yksittäiset kirjoitukset ovat mielenkiintoisia, mutta todellinen informaatioarvo on aika matala, ellei sitten tunne kirjoittajaa ja hänen mieltymyksiään hyvin.

    • Cocoa etsimässä 24.4.2019, 11:49

      Kiitos kommentista! Juuri näin, kaikissa paikoissa on hyvät ja huonot puolet, ja jokaisesta paikasta löytyy pidemmän päälle jotain ärsyttävää (ja jotain ihanaa). Me nähtiin jo tämän lyhyen visiitin perusteella, että Fuge ei ole meille, ei lyhyempään lomailuun eikä pidempään oleskeluun. Mutta eipä nyt tiedetä onko vallilalaisuudella sen kanssa mitään tekemistä :). (Mutta joo, kyllä me tietyllä lailla osutaan stereotypiaan, myönnettäköön.)

      Tuo loppukin on hyvä huomio. Kaikki vinkit ja suositukset missä tahansa muodossa tai julkaisussa, olivat ne sitten lehdessä, blogissa, somessa, kaverin kertomana tai telkkariohjelmassa, pitää osata laittaa kontekstiin ja arvioida sopivuutta omiin tarpeisiin ja omaan matkustustyyliin. Jos miettii Fuengirolaa omaksi lomakohteeksi tai pidempäänkin oleskeluun kannattaa lukea paljon erilaisia blogeja (ja tutustua henkilöihin niiden takana) ja lehtijuttuja ja mahdollisuuksien mukaan käydä paikan päällä katsomassa.

  • Travelloverin Annika 22.4.2019, 22:42

    Minua oin kiusannut jo pidemmän aikaa se, että mistään kohtreesta ei saisi sanoa mitään negatiivista. Ja sitten kuitenkin moititaan siitä, että matkablogit ovat pelkkää hehkutusta. 🙂 Minä olen aina ajatellut, että rehellisyys on kuitenkin se, mitä blogeistakin haluttaisiin lukea. Jokainen tietää, että tämä on yksi totuus. Toinen totuus on se, että Fuengirolassa on pelkästään ihanaa. Ehkä todellinen totuus on jotain siltä väliltä. Tietenkin sinne pidemmäksi aikaa menevä suhtautuu paikkaan eri tavalla. Hänen on kotiuduttava, löydettävä omat juttunsa, joiden vuoksi haluaa viettää kuukausia. Kun menee vain käymään, ei tarvitse edes yrittää tykätä, jos ei siltä tunnu.

    • Cocoa etsimässä 24.4.2019, 11:54

      Tismalleen näin, erityisesti nuo kaksi ekaa virkettä osuvat aivan naulan kantaan.

      Me ollaan oikeastaan sitä mieltä, että mitään ”todellista totuutta” ei edes ole, vaan se vaihtelee kokijan mukaan. Se mikä toiselle on helppoutta, ei ole sitä välttämättä toiselle, ja asioiden kauneushan on aina katsojan silmässä. Mielipiteeseen vaikuttavat tarpeet, toiveet, odotukset, aiemmat kokemukset, kiinnostuksen kohteet, makuasiat, kuun asennot ym. ym. Eli me ei tässä tekstissä yritetä edes esittää mitään yhdenlaista totuutta, vaan ainoastaan mielipide: me ei tykätty. Mikä ei tarkoita sitä, ettei moni muu voisi tykätä.

  • Miika & Gia | matkakuume.net 22.4.2019, 23:16

    No äh, olisin kaivannut tähän syöväluotaavampaa analyysia kun että paska paikka, mutta tulipahan nähtyä. Koska nyt se jäi kuulostamaan nimenomaan siltä että ”en haluaisi kritisoida, mutta…”.

    Fuengirolaa ei hehkuteta matkablogeissa sen takia, että se on mahtava paikka lomalle. Sitä hehkutetaan sen takia, että se on niin toimiva arjessa, kun kaikki on lähellä, ja se on yksi harvoja paikkoja, joka tarjoaa lapsille suomikoulun aurinkoisissa ja lämpimissä maisemissa – joka johtaakin ihan suoraan takaisin siihen toimivaan arkeen. Ravintolatarjontaakin on niin paljon 15 minuutin säteellä kotiovelta, että edes Vallila ei yllä siihen määrään. Ja ihan samalla tavalla siinä Hämeentien poskessakin Vallilassa löytyy pizzakebabit ja städärit (paitsi se taisi juuri sulkea). Sieltä löytyy kävelymatkan päässä treenisalit, joogat, leipomot, kaupat ja kaikkea mitä nyt arjessa tarvitseekaan.

    Suomijuttuja ei ala muutaman päivän lomalla vielä kaipaamaan, mutta neljän kuukauden kohdalla on jo ihan kiva, että jos haluaa, voi sen karjalanpiirakankin saada ilman sen suurempia ponnisteluja. Taas päästään nimenomaan arjen toimivuuteen.

    Rakennuskanta on ihan kamalaa juuri Los Bolichesissa ja vähän sen ympärilläkin. Niin on aika monessa muussakin kohteessa. Mutta sitten taas 15 minuutin ajomatkan päässä on Mijas. 40 minuuttia Fugesta on Estepona. 1,5 h on Ronda, Granada ja 2 h päässä Sierra Nevada.

    Samoin 15 minuutin ajomatkan päässä on sellaisia haikkeja, ettei vastaavia maisemia löydä kovinkaan läheltä Suomea.

    Fuengirolan ongelma on se, että se on usein kovin väärinymmärretty. Ei sinne suomalaiset lähde eksotiikkaa hakemaan, vaan ihan toimivaa ja jouhevaa arkea, mitä se itse kullekin missäkin elämäntilanteessa tai mistä lähtökohdista tarkoittaakin. Ne jotka menevät Tauskiin, menisivat yhtä lailla Tauskiin Helsingissäkin. Tai Städäriin. Tai Populukseen. Jokaisesta asuinpaikasta pitää tehdä omannäköinen.

    Kun pääasiallinen syy viettää talvi muualla kuin Helsingissä on se, että haluaa enemmän kuin 20 tuntia aurinkoa marraskuussa, joulukuussa ja tammmikuussa, mutta silti lyhyen lentomatkan Suomeen, ja suomalaisen koulutusjärjestelmän, Fuengirolan vastaa nimenomaan siihen tarpeeseen erinomaisesti. Loma ja toimiva arki on kaksi eri asiaa.

    Ja sitten myös kaikki se, mitä kohteessa tekee. Fugestahan on kahden tunnin ajomatkan säteellä koko maailman pienoiskoossa. https://www.matkakuume.net/2019/04/fuengirolassa-maailma-pienoiskoossa.html

    Eri paikkojen ei tietenkään tarvitse kaikkia sykähdyttää, mutta enemmän kannattaa miettiä mihin kukakin mitä käyttää. Vasaralla on huono avata viinipulloa, eikä paistinpannulla taida saada vaatteita silitettyä.

    • Cocoa etsimässä 24.4.2019, 11:58

      Kiitos kommentista! Onpa harmillista, että et onnistunut löytämään postauksesta sen varsinaista pointtia, ja harmi myös, että löysit sellaisia merkityksiä, joita siinä ei ole. Jutussahan EI sanota, että Fuge olisi paska paikka. Siinä ei myöskään sanota, etteikö se voisi olisi toimiva arjessa – joidenkin mielestä – ja ettei se voisi olla muille (/teille) hyvä. Se on varmasti oikeinkin passeli paikka, jos sattuu haluamaan sellaisia asioita, joita Fugella on tarjottavanaan. Riippumatta siitä, onko kyseessä loma vai pidempi oleskelu.

      Jutussa sanotaan, että me ei tykätty Fuengirolasta. Miksi se haittaa sua? Eikö sen pitäisi riittää, että Fuge tarjoaa teille sen mitä te tarvitsette? Sitä arjen helppoutta ja aurinkoisia kelejä, jotka on teille tärkeitä asioita? Ei meitäkään kiinnosta mitä muut ajattelee Vallilasta. Meille riittää, että se on meille hyvä.

      Me luettiin tuo meidän juttu vielä uudelleen, samoin tämä kommentti, ja jäätiin miettimään, millaista syväluotausta olisit kaivannut? Sellaistako, jossa olisi päädytty samaan lopputulokseen kuin mihin te olette päätyneet toimivasta arjesta jne.? Meidän mielestä tämä itse asiassa on varsin syväluotaava postaus, tai ainakin niin syväluotaava kuin nyt tällaisen lyhyen viikonloppureissun, varsin aktiivisen someseurannan ja kevyen taustatyön perusteella on mahdollista tehdä. Me ollaan huomioitu eri näkökulmia – teidän muun muassa – ja otettu vähän selvää Fuengirolan suomalaisyhteisöstä. Fuengirolan arjesta me ei voida kirjoittaa, koska meillä ei ole siitä kokemusta.

      On myös hyvä muistaa, että helppo tai toimiva arki ei tarkoita kaikille samaa. Meidän arkeen esimerkiksi ei toisi helpotusta se, että suomikoulu on kivenheiton päässä tai että karjalanpiirakan saa silloin kun sattuu tekemään mieli.

      • Miika & Gia | matkakuume.net 20.5.2019, 00:40

        Ensinnäkään, en usko lainkaan, että kirjoittaisitte blogia, jolla ei ole teidän mielestä merkitystä. Viestintä on sanoja ja tekoja. Blogissa nämä yhdistyvät.

        Postauksesta tekee haasteellisen aika monikin asia. Mutta ehkä tämä alla oleva on se tärkein:

        ”Mutta miksi tämä teksti piti kirjoittaa? Me ei tykätty paikasta josta moni muu tykkää, so what, olisiko tämän voinut pitää omana tietonaan? Olisi toki, ja ehkä olisi pitänytkin, mutta kaikki ne meidän Facebook-syötteisiin tulvivat Fuge-postaukset ja -päivitykset olivat niin yksimielisen hehkuttavia, että me koimme melkein velvollisuudeksemme kertoa toisenlainenkin näkemys. Muistuttaa, että meitä matkailijoita on monenlaisia, ja että ainoa keino saada selville onko joku kohde itselle mieluisa, on käydä katsomassa itse.”

        Postauksessa kerrotaan, että bloggaajat ja muut ovat hehkuttaneet Fugen hienoutta pitkin talvea. Ja miten siellä on niin kivaa, kun ei tarvitse loskassa ja pimeässä ja harmaassa kävellä katuja. Kuten tässä itsekin sanoitte, kävitte tekemässä pienen pintaraapaisun vain, ja vieläpä sairaan lapsen kanssa.

        Ihmiset, joihin hehkuttajina viittaatte, ovat viettäneet kuukausitolkulla aikaa. Arkea. Tuo kappale johon viittaan kuulostaa siltä, ettei se voi olla, eikä ole tottaa. Että totuus on jotain ihan muuta, sen mitä te kerrotte. Te, jotka siis pintaraapaisitte ehkä noin 12 tunnin verran Fuengirolaa, vastaan ne, jotka elävät siellä kuukausitolkulla, jopa puoli vuotta tai yli.

        Vertailu ei täsmää lainkaan, joten sitä ei kuuluisi ylipäänsä tehdä. Oikeastaan en haluaisi esiintyä tässä postauksessa lainkaan, mutta siellä me nyt sitten olemme, ilman että kukaan edes kysyi mitään.

        Kaikessa voi myös kiinnittää huomiota ihan eri asioihin. Jos joku katsoo vain halpaa kiinakrääsää markkinoilla, ne jotka elää arkea, katsovat sitä osiota markkinoista, missä on huikean hyvät ja edulliset valikoimat hedelmiä ja vihanneksia. Se on se pieni suuri ero.

        Teidän arki näyttää tällä hetkellä varmasti ihan erilaiselta monella tapaa, monesta syystä, kuin niiden, jotka ovat viettäneet talvea muualla. Syväluotaavuus olisikin nimenomaan tullut siitä, että olisi pohtinut hieman, miten se arki sitten muotoutuu, jos niin moni katsoo sen paremmaksi vaihtoehdoksi elää talvi Fugessa, kuin Suomessa. Empaattisuus taitaa olla sitä, että asetutaan toisten saappaisiin katsomaan miltä asiat sieltä kulmasta näyttää. Nyt se kutistui vähän luetteloksi siitä, mitä suomalaisia palveluita on. Ja siihen että lomalla sellainen ei teitä kiinnosta.

        Mutta ehkä te lähtisitte teidän hoitoa tai koulua tarvitsevan lapsen/lasten kanssa useammaksi kuukaudeksi ulkomaille asumaan arkea paikkaan, missä minkäänlaista turvaverkkoa on nolla, laittaisitte hänet ihan vieraskieliseen kouluun, kun olette ensin ottaneet pois omasta koulusta ja kaveripiiristä. Ehkä te antaisitte lapsen hoitoon treffien ajaksi uudelle tuttavuudelle ulkomailla. Ehkä te ette kaipaa yhtään mitään Suomesta (edes lapsen isovanhempia käymään). Ehkä te muutatte paikkaan, missä kaikki puhuu vaikka englantia niin hyvin, että ystävyyssuhteisiin saa syvyyttä ja nyansseja, ilman samaa kulttuuritaustaa, tai sitten te ehkä vain vietätte aikaa kahdestaan.

        En tiedä.

        Jos jotain, olen alkanut katsomaan asioita aika paljon avarammin viime vuosina, ymmärtäen, ettei ole oikeastaan oikeaa tai väärää tapaa valita kohteita tai elämäntyyliä, niin kauan kun se ei satuta muita.

        En olisi koskaan voinut kuvitella, ennen tätä talvea, että viihtyisin Fuengirolassa. Siksi en ehkä itse viitsisi lähteä tällaiselle linjalle. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa. Meillekin se on ihan ok, että jonkun mielestä lonkeronharmaa Helsinki, pimeä ja kylmä ja loska on niin siedettävää, että Suomessa on heidän mielestä talvella kiva olla ja elää.

        PS. Kukaan ei oikeastaan väittänyt että karjalanpiirakka tekee arjesta jouhevan. Ainoastaan sen, että JOS sellaisen sattuisi haluamaan, on kiva tietää, että tarjolla on. Sama koskee vaikkapa Fazerin sinistä, salmiakkia ja sitten erityisesti Suomesta saatavia ihania gluteenittomia porkkana-kaurasämpylöitä. Parasta on tietysti se, että Fugessa on aika helppo poimia nimenomaan arjessa rusinat pullasta vähän molemmista maista. Ensiksi käydä tapaksilla ja viinillä, ja sitten ottaa pari palaa Fazeria jälkkäriksi kotona.

        PPS. Ikävää kuulla tietysti näin jälkikäteen ja blogin kautta, ettei kohde ollut niin mieluinen kun kävitte meillä. Olisi tietysti ollut mukava jutella tästä muulla tavoin, kuin ensimmäisenä tätä kautta.

  • Asko Leppilampi 24.4.2019, 06:22

    Kiitos realistisesta kirjoituksesta. Olemme piipahtaneet muutaman kerran tuolla, viimeksi tasan vuosi sitten lähinnä rantaa vilkaisemassa. Meille jäi myös ”tunne”, että tämä kaupunki ei kolahda. Ja se ei liity mitenkään mihinkään kansallisuuteen vaan miljööseen. Ei kolahtanut ei.
    Tuista kokemuksesta huolimatta haluamme tutustua siihen hieman lähemmin. Varasimme noilta kulmilta marraskuulle viikoksi kivan RCI-hotellin, jossa kaikki oleellinen vaikuttaisi olevan kohdallaan. Testailun vuoksi olemme toisen viikon toisessa hotellissa. Meille asunto on se ”juttu”.
    Edellisten kommentoijien Miikan ja Gian tapaan korostamme helppoa liikkuvuutta ja lähialueen kohteita. Olemme liikkuneet noilla alueilla usein vuokra-autolla ja viimeksi ainoastaan julkisilla. Kaikki tavat käyvät tuolla. Tässä muutamia upeita vinkkejä Andalusia ”pienoismaailmasta”. Marraskuussa etsimme niitä lisää. https://appamatkustaa.fi/?s=Andalusia

    • Cocoa etsimässä 24.4.2019, 17:17

      Näin se on, että joskus kolahtaa ja joskus ei. Nämähän on ihan makuasioita, ja viihtyminen riippuu myös siitä mitä hakee. Mutta siitä mekin ollaan samaa mieltä, että Fuengirolan ympäristössä on hienoja kohteita, joihin on helppo päästä niin omalla autolla kuin osaan julkisillakin. Me voitais ehkä tykätä koluta Andalusiaa enemmänkin, mutta jostain muusta tukikohdasta kuin Fugesta käsin. Toivotaan, että teille tulee antoisa reissu!

  • Helsinkiläinen 27.4.2019, 09:09

    Olen ravannut Fuengirolassa vuosikymmenien ajan, ja hyvin harvoin törmään yhteenkään suomalaiseen. Tauskin baarista en ollut ikinä kuullutkaan ennen kuin siitä tehtiin realitysarja. Miksi kukaan suomalainen hakeutuisi ulkomailla muiden suomalaisten seuraan, onko kielitaito niin kehno, vai pelottavatko muut kansallisuudet?

    Kaipa se vain on niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Juntit vetävät puoleensa juntteja. Ylläolevan artikkelin kirjoittaja taitaa itsekin olla kaappijuntti, koska ei löydä matkakohteesta mitään muuta kuin juntteja.

    • Cocoa etsimässä 27.4.2019, 20:08

      Kiitos kommentista. Emme aivan saaneet kiinni siitä, mitä haluat tällä sanoa, mutta tuohon viimeiseen kappaleeseen haluamme puuttua. Artikkelissa ei vihjata sanallakaan siihen, että olisimme kohdanneet matkallamme pelkästään juntteja. Itse asiassa asuimme Fugessa suomalaisten ystäviemme luona ja tapasimme siellä muitakin suomalaisia – uusia ja vanhoja tuttavuuksia – jotka eivät todellakaan ole juntteja, päinvastoin. Jutussa viitataan lyhyesti Fuengriolan junttimaineeseen, joka ei ole meidän keksintöämme, sekä kerrotaan parista irrallisesta junttihavainnosta. Jos luet artikkelin uudelleen, huomaat, että olemme löytäneet kohteesta paljonkin muuta kuin juntteja.

      Ja kaappijuntti on se ite, joka toista haukkuu.

  • Suvi 27.4.2019, 09:27

    Me oltiin aika hurjia aikanaan! Ei oltu käyty koko manner-Espanjassa kertaakaan miehen kanssa. No, lento Malagaan, yksi yö Fugessa ja asunto oli ostettu! Aikamoista! Eli ihan arpapelillä mentiin. Nyt asunto on ollut viisi vuotta ja käydään siellä n. 5 x vuodessa lomilla. Mutta myös muissakin kohteissa. Esim tänä vuonna Fugen lisäksi mulla Barcelona, Lefkas, Parga ja Split.
    Mutta Fugeen on kiva mennä ”kotiin”. Siellä on omat tavarat ja omat jutut, mitä taas hotelliasumisessa ei ole.

    • Cocoa etsimässä 27.4.2019, 20:11

      Moi Suvi ja kiitos kommentista! Ihanaa, että olette löytäneet Fugesta toisen kodin. Ja täytyy sanoa, että ihailemme suuresti moista heittäytymistä! Me ollaan aikamoisia heittäytyjiä itsekin, nimittäin, ja ollaan koettu, että se vie elämää yleensä eteenpäin sellaiseen suuntaan kuin sen on tarkoituskin mennä. Onnea ja iloa eloonne Fugessa – ja muuallakin! Oli mukavaa lukea positiivisesta Fuge-kokemuksesta.

  • Fuge 27.4.2019, 09:42

    Olipa lattea kirjoitus. Huomaa, ettei ole taitoa kuvata kirjoittamalla.

    • Cocoa etsimässä 27.4.2019, 20:13

      No tattista vaan rakentavasta palautteesta.

  • Eijariina 27.4.2019, 10:15

    24 vuotta Vuosaaressa asuneena ja Fugessa kahden viikon reissussa teinin kanssa olleena voin todeta ettei meitä Vallilaan saa muuttamaan 😎
    Ehkä teilläkin on ennakkoasenteet alitajunnassa…

    • Cocoa etsimässä 27.4.2019, 20:21

      Tai sitten meillä on vain erilainen maku?

  • Reissulissu 27.4.2019, 10:49

    I got your point! Tunnistan itselleni tutun ja jollain tavalla myös rakkaan kaupungin toisen puolen. Itseeni Berliini teki samanlaisen vaikutuksen: kun lopulta valitsin sen matkakohteeksi muiden hyvien joukosta ja yritin antaa kaupungille mahdollisuuden, jäi päällimmäiseksi tunteeksi kuitenkin tyhjää. Ei niin huonoa tai sitä paskaakaan, mutta jostain syystä monen hehkuttama ihana Berliini ei minua säväyttänyt.

    Fuengirolassa käymme perheen kanssa kerran tai jopa pari vuodessa. Näin on ollut jo viimeiset 10 vuotta. Siitä on tullut meille tapa, ja reissu tuntuu vähän samalta kuin reissuaisi Joensuusta Kuopioon (joka ei muuten myöskään oikein säväytä). Tuttu paikka, helppo mennä ja kulkea ja niin vaivaton, että ei tarvitse kuin olla. Suomibaareissa emme käy, lenkkiä ja hernaria emme syö. Olemme tehneet päivän retkiä lähelle mutta yleensä varsinkin kesällä aika kuluu rannalla. Nähtävyyksiä ja tekemistä keskimme sitten muissa kohteissa pitkin vuotta. Itse voisin kuvitella asuvani jonkun talvikauden Fugessa, mutta toistaiseksi se ei ole edennyt ajatusta pidemmälle.

    • Cocoa etsimässä 28.4.2019, 19:17

      Kiitos Reissulissu todella hyvästä kommentista! Se, kolahtaako joku matkakohde vai ei, on monien osien summa. Ja joskus kyse on tosiaankin vain tunteesta; jotkut kohteet säväyttävät ja jotkut eivät, eikä sitä aina osaa edes sanoa, mistä tuo tunne tarkalleen ottaen tulee. Meillä on itse asiassa samantapainen kokemus Berliinistä kuin sinulla (ollaan siitä kirjoitettu blogiinkin, löytyy otsikolla Berliini-kategoriasta jos haluat lukea), eli me ei edes kolmen kerran jälkeen erityisemmin lämmetty Berliinille. Asiaa analysoituamme päädyttiin toteamaan, että Berliini on liian tuttu ja turvallinen, eikä eroa tarpeeksi koti-Helsingistä. Ehkä Fugessa on sama vika, se on meille liian suomalainen.

      On mukava kuulla, että sinä ja perheesi olette löytäneet Fuengirolan ja teille sopivan tavan nauttia siitä. Se on tärkeintä, muiden mielipiteistä viis :). Mukavaa kevään jatkoa!

  • Krista / Puutalobaby 27.4.2019, 12:28

    Hauska aina huomata, miten ihmisten näkemykset ihan samoista paikoista/kortteleista eroavat sen perusteella, mikä on se oma matkustamistapa/tyyli/tarve/elämäntilanne/persoona ja niin edelleen. Kaiken ei tarvitsekaan olla kaikille!

    Meidän perheelle, joka on asunut Fuengirolassa kolme pitkää talvea ja sitä ennen yhden kuukauden ”kokeilujakson”, Fuge on varsinainen onnela. Kotoisa etä-Suomi kurapuvuttomassa ilmastossa. Aikuisilla ja lapsilla on siellä suomalaiset ihanat ystävät, ja lapsilla huippulaadukas suomalanen montessoripäivähoito, ja myöhemmin koulu (jos vaan saadaan paikka). Meillä on ihania harrastuksia ja sosiaalinen verkosto – ja Fuge on ehdottomasti toinen koti, rakas sellainen!

    Saamme myös sinne esimerkiksi iäkkäitä sukulaisia kylään – sellaisia, jotka eivät muualle lähtisi, mutta tykkäävät olla kuukausikaupalla Fuengirolassa, jossa saa esimerkiksi tietyissä ravintoloissa tilattua suomeksi tuttua suomalaista ruokaa. Kun kielitaitoa ja uskallusta ei ole. He eivät lähtisi muualle kuukaudeksi kuin Fuengirolaan! Emmekä haluaisi asua puolta elämästämme (tai no puolta vuodesta säännöllisesti) niin, että emme näkisi näitä meille rakkaita ja tärkeitä ihmisiä.

    Eli tarpeet ja syyt vaihtelevat.

    Kävelen noita samoja Los Bolichesin katuja, asuimme viime talven Los Bolichesin pikkukadulla, ja hassua kyllä siinä missä te näitte rumaa, me nähdään lähes kyyneliin asti liikuttavaa kauneutta! Omia vakkarikatuja kun kävelee talvisin, ihastelee joka päivä omaa onneaan, että voi asua siellä! Hämärästi hahmotan kyllä, mitä betonitaloja olette saaneet verkkokalvoillenne, mutta erikoista kyllä: oma silmäni ei koskaan osu niihin, vaan sympaattisiin pikkutaloihin, vaihteleviin mosaiikkeihin, kukkiviin appelsiinipuihin ja niin edelleen! Tässä lähikatuamme, joka on aivan ”ruman” Los Bolichesin ytimessä! http://www.puutalobaby.fi/yksityiskohtia-kadulta/ Rakastan tuota katua, ja monta muuta katua. Kauneus on katsojan silmässä – ja myös itse valitsee (ja oma asenne vaikuttaa siihen), mihin se silmä osuu 🙂

    Ennen lapsia ja ennen omaa ”lapsiperheen arki ulkomailla” -tarvetta Fuge olisi ollut meille about viimeinen kohde, johon olisimme lähteneet lomalle. Mutta tarpeet vaihtelevat, ja nyt Fuge on meille täyttä rakkautta 🙂 Eikä kaikkien siitä silti tarvitse tykätä, meille tärkeintä on, että itse tykkäämme 🙂

    • Cocoa etsimässä 28.4.2019, 19:49

      Moikka Krista, tosi kiva, että tulit tännekin lukemaan jutun ja jaksoit vieläpä kommentoida näin perusteellisesti! Toivottavasti sellaiset lukijat, jotka harkitsevat Fugea joko lomakohteeksi tai pidempiaikaiseen oleskeluun, jaksavat lukea myös kommenttiketjun, sillä täällä on paljon hyviä näkökulmia teiltä ”fugelaisilta”. Kommenttisi on asiaa alusta loppuun. Meitä matkailijoita on erilaisia ja meillä on erilaiset halut, tarpeet, mielenkiinnon kohteet ja maut. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta, ja kumpikin on ihan yhtä oikeassa. Itse asiassa tiivistyksesi Fugesta on niin osuva, että emme osaisi sitä paremmin sanoa: ”Kotoisa etä-Suomi kurapuvuttomassa ilmastossa.” Ken tällaista kohdetta hakee, löytää Fugesta varmasti oman paikkansa.

      Ainoastaan yhteen kohtaan kommentissasi haluaisimme puuttua. Emme postauksessa kuvaile Fuengirolaa ”rumaksi”, vaan sanatarkasti sanomme, että ”Arkkitehtuuri ei ainakaan Los Bolichesissa ole erityisen kaunista, vaan kaupunkikuvaa hallitsevat 70-lukulaiset elementtitalot.” Ei me kuljettu siellä mitenkään otsa rutussa rumia asioita bongaillen, vaan kyllä me ihan avoimin mielin oltiin liikenteessä ja löydettiin niitä appelsiinipuita, mosaiikkeja ja kauniita ovia mekin (kuvia löytyy meidän Instasta). Eli vaikka joku näkisi oman suosikkikohteen eri tavalla kuin sen itse näkee, ei se silti tarkoita, että asenteessa olisi korjaamista :). Me ollaan hyvin positiivisia ja avarakatseisia matkailijoita ja löydetään jokaisesta kohteesta aina ne parhaat puolet, suorastaan ihastutaankin useimpiin, mutta aina silloin tällöin vastaan tulee kohde, joka ei iske. Nyt se oli Fuge, sitä ennen niitä on meidän 8-vuotisen blogihistorian aikana ollut kaksi muuta: Berliini ja Vietnam. Eli mitään turhanvalittajia me ei missään nimessä olla.

      Tämän postauksen kommenteista on itse asiassa muodostettavissa kolme selkeää ihmisryhmää:
      1) Ne, jotka tykkäävät Fugesta ja joko asuvat tai ovat asuneet siellä. Heidän mielestään Fuge ei sovellu lomailuun, vaan nimenomaan kakkoskodiksi talvikaudella.
      2) Ne, jotka tykkäävät Fugesta ja lomailevat siellä säännöllisesti.
      3) Ne, jotka ovat käyneet Fuengirolassa, mutta eivät tykkää siitä.

      Yhdet sanovat, että Fuge tarjoaa helppoa arkea auringon alla, mutta ei ole sopiva lomakohteeksi. Toiset taas ovat sitä mieltä, että se on mitä mainioin lomakohde ja palaavat kerta toisensa jälkeen. Kolmannet ovat käyneet, mutta eivät aio tulla toiste. Kyse on loppupeleissä vain mielipiteistä ja makuasioista, eikä kukaan ole enemmän oikeassa kuin toinen. Palaan meidän postauksen loppukaneettiin: ”Meitä matkailijoita on monenlaisia, ja että ainoa keino saada selville onko joku kohde itselle mieluisa, on käydä katsomassa itse.”

  • Vatipää 28.4.2019, 10:33

    Kuulosti ihan parempien ihmisten kirjoittamalta jutulta paikasta jota pitää piireissä hieman vähätellä.
    Enkä nyt itsekään väitä että Fuge mikään paratiisi olisi.

    • Cocoa etsimässä 28.4.2019, 19:51

      Kiitos Vatipää kommentista! Me ollaan ihan tavallisia ihmisiä, eikä tiedetä mistä kohtaa postausta löysit vähättelyä. Fuge nyt ei vaan ollut meidän makuun, ei siinä sen kummempaa.

Leave a Comment